Direktlänk till inlägg 22 februari 2011

Problem att hålla tiderna för KLT

Av Ruben Andersson - 22 februari 2011 23:36

Detta inlägget hittades på KLT där först en insändare klagar på KLT. Varpå KLT sedan svarar. Intressant då det påverkar oss alla som åker Buss i Kalmar.


Insändaren:

En sak som jag funderat på är varför KLT trycker upp tidtabeller.


De sitter vid alla hållplatser, snyggt och prydligt, åtminstone till dess att klottrarna varit framme. KLT trycker också upp en hel bok med tider för alla bussar i Kalmar. Ser imponerande ut. Det är bara ett litet problem för oss resenärer. Bussarna kör ju så gott som aldrig på de tider som står i tabellen.

Under det senaste dryga halvåret har jag åkt enkelresor med lokalbussarna cirka 50 gånger. En gång i juli och en gång i augusti kom bussen enligt tidtabell. I övrigt har de varit mellan tre och fjorton minuter efter tidtabell. För ett par veckor sedan missade jag en tid hos tandläkaren med ett antal minuter och i höstas ett läkarbesök på sjukhuset med drygt 20 minuter. Ska man åka buss i Kalmar måste man ha gott om tid och helst ingen tid att passa. Slopa tidtabellerna med exakta tider! Kanske en del pengar att spara för KLT. Bussarna kan ju köras ändå. Det räcker med att det står ungefär så här: "Vid bra väder och i övrigt gynnsamma förhållanden kommer det ungefär en buss i halvtimmen till den här hållplatsen". Innebär ju dels att de som vill åka buss inte behöver bli besvikna och dels lägre press på förarna att försöka hålla tiderna.

Ingen skugga ska kastas över bussförarna, tycker jag. Ständigt nya ansikten, men de allra flesta är trevliga. Kan ju inte vara så kul att känna att man nästan alltid ligger efter. Har tittat på KLT:s hemsida efter vilka mål man har för busstrafiken. Hittat en del rätt snygga fraser bland annat om lyhördhet för resenärernas önskemål.

Jag kan då undra lite vilka dessa önskemål är enligt KLT:s uppfattning. Har KLT någon gång försökt ta reda på hur nöjda kunderna egentligen är med lokaltrafiken? En annan undring är varför det bara sitter politiker i styrelsen. Skulle inte personer med annan erfarenhet och bakgrund kunna vara till nytta? Någon person från något företag inom transportsektorn?! Nu blir det snart vår. Skönt, då ska jag cykla i stället!


KLT svarar:

Svar direkt: Det vore intressant att få reda på vilka turer du åker, för en del är mer försenade än andra.
Speciellt försenat blir det också under vintern, dels på grund av snökaoset på vägarna och dels på grund av att fler, till exempel cyklister, väljer bussen.
402:an är den linje vi haft störst problem med, endast 50 procent av bussarna var i tid under vinterns snökaos. När vädret blivit bättre är vi nu genast uppe på 70 procent och strävar högre. Sett över hela året och över hela länet är punktligheten betydligt bättre. Tiden i tabellerna är riktlinjer, så att man vet att bussen inte går tidigare än den utsatta tiden, utan att man kommer med bussen om man står där på den utsatta tiden. Precis som att "det kommer ungefär en buss i halvtimmen" kan man ju säga att bussen kommer ungefär den tiden som är utsatt i tabellen, beroende på väglag och antal resenärer.
Vi gör en stor undersökning per år med slumpmässigt utvalda länsinvånare. 2010 års resultat gav vi nyligen till media och där var 68 procent av resenärerna nöjda. Vi tar till oss av din kritik för att höja siffran.
KLT ägs av landstinget och länets kommuner och det är Regionförbundet i Kalmar län som nominerar styrelsen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ruben Andersson - 23 mars 2012 06:21

Livet är för kort för att må dåligt! Därför har jag börjat träna, aktivera mig mer och förbättrat min kost och något som jag vill tipsa om är hälsosam kokosolja.   Kokosolja är en olja som du kan använda när de t.ex. steker eller ja - lagar mat...

Av Ruben Andersson - 27 februari 2012 18:42

I helgen gick jag igenom min källare och hittade ett helt gäng med nostalgiska leksaker. Jag hittade min gamla rallybil, mina transformers, min playmobil samling och mycket mer - blev helt nostalgisk över mina gamla leksaker. Många slänger sina g...

Av Ruben Andersson - 12 februari 2012 13:55

Hej, var ett tag sen man bloggade nu. Har börjat träna och lagt om min kost. En sak som jag börjat äta är Hampafrön. Hampafrön innehåller väldigt många näringsrika ämnen som gör en mer pigg.   Tränar typ 3 gr i veckan och ibland är det segt att...

Av Ruben Andersson - 8 oktober 2011 21:24

Funderar på de nya facebook-applikationer som kommer komma inom kort. Applikationerna ska bli mer sociala. Man ska tex kunna "lyssna","laga" osv... När de nya applikationerna kommer vet jag inte men jag verkligen fram mot de. Förhoppsningsvis kan m...

Av Ruben Andersson - 16 juni 2011 21:08

De senaste dagarna har man läst om hur Facebook minskar i Usa. Det tror inte jag på - majoriteten av alla företag i Usa finns på Facebook. Facebook för företag växer så det knakar och man märker att fler och fler företag skaffar Facebook. Det är en...

Ovido - Quiz & Flashcards